Novinky
Článek Zatmění slunce a perseidy v dokonale temné obloze Článek Meteorit propadl střechou v New Jersey a skrýval v sobě recept na život Kolagen v kostech gigantického sauropoda Když zelené řasy porazí miliony dolarů Tajemství římského dvanáctistěnu: Rituální artefakt, nebo ničivá munice? Článek Kolik šálků kávy denně je podle kardiologů skutečně bezpečných? Evoluční biologie turismu: Proč cestujeme a tvoříme davy? Článek Obří struktura tyčící se nad Mléčnou dráhou. Po 40 letech vědci konečně vyřešili její záhadu Předstupeň aterosklerózy: Jak intervalový trénink omlazuje cévní endotel Článek Opice řeší geometrické hádanky jako malé děti a věda neví, co si o tom myslet Evoluce nás ve stáří ignoruje: Potvrzení teorie selekčního stínu Jsme z hvězdného prachu: Jak hvězdy ukovaly prvky pro život Vesmírný sprint: Raketový rekord bez kapky biologie Evoluce jazyka: Jak recyklace slov šetří naši paměť Jaderné reaktory hluboko v podzemí nakrmí hladovou AI Evropský paradox veder: Chybějící klimatizace zabíjí tisíce seniorů Článek Zatmění slunce a perseidy v dokonale temné obloze Článek Meteorit propadl střechou v New Jersey a skrýval v sobě recept na život Kolagen v kostech gigantického sauropoda Když zelené řasy porazí miliony dolarů Tajemství římského dvanáctistěnu: Rituální artefakt, nebo ničivá munice? Článek Kolik šálků kávy denně je podle kardiologů skutečně bezpečných? Evoluční biologie turismu: Proč cestujeme a tvoříme davy? Článek Obří struktura tyčící se nad Mléčnou dráhou. Po 40 letech vědci konečně vyřešili její záhadu Předstupeň aterosklerózy: Jak intervalový trénink omlazuje cévní endotel Článek Opice řeší geometrické hádanky jako malé děti a věda neví, co si o tom myslet Evoluce nás ve stáří ignoruje: Potvrzení teorie selekčního stínu Jsme z hvězdného prachu: Jak hvězdy ukovaly prvky pro život Vesmírný sprint: Raketový rekord bez kapky biologie Evoluce jazyka: Jak recyklace slov šetří naši paměť Jaderné reaktory hluboko v podzemí nakrmí hladovou AI Evropský paradox veder: Chybějící klimatizace zabíjí tisíce seniorů
Vše →

Kolik šálků kávy denně je podle kardiologů skutečně bezpečných?

Kolik šálků kávy denně je podle kardiologů skutečně bezpečných?
Úvodní fotografie vygenerována pomocí umělé inteligence

31.7. 2026, 16:00 · Pavel Daněk

Ranní rituál s hrnkem kávy v ruce zná téměř každý. Nová souhrnná zpráva Americké kardiologické asociace teď přináší jasnou odpověď na otázku, kolik kávy si můžeme dopřát, aniž bychom si škodili, a výsledek potěší většinu z nás.

Co tým odborníků vlastně zkoumal

Skupina vědců sestavila přehled nejnovějších dostupných studií, které se zabývaly účinky kofeinu na lidské zdraví. Zaměřili se především na krevní tlak, hladinu cholesterolu a riziko metabolických a srdečních onemocnění. Cílem bylo zjistit, zda je pravidelná konzumace kofeinu pro běžnou populaci bezpečná, nebo zda představuje skryté riziko.

Dobrá zpráva pro milovníky kávy

Výsledek je jednoznačný. Pro naprostou většinu lidí několik šálků kávy denně nejenže neškodí, ale může být pro zdraví přímo prospěšných. Kardiolog Gregory Marcus z Kalifornské univerzity v San Franciscu, který stál v čele autorského týmu, k tomu uvádí, že u většiny dospělých je příjem až 400 miligramů kofeinu denně, tedy přibližně pět šálků kávy bez přidaného cukru či smetany, bezpečný a nezvyšuje riziko srdečních a cévních onemocnění.

Pozor na to, co si do kávy přidáváte

Existuje ale několik důležitých výhrad. Jako u téměř všeho platí, že klíčem je umírněnost. Jakmile do kávy přidáte smetanu, cukr, sladidla nebo aromatické sirupy, mnohé z pozitivních účinků mohou zmizet. Roli hraje i to, odkud kofein pochází. Káva a čaj obsahují také další antioxidanty a látky, které k příznivým účinkům přispívají. Naopak energetické nápoje mohou obsahovat příliš vysokou dávku kofeinu a navíc velké množství cukru a dalších nevhodných přísad.

Vliv na krevní tlak je komplikovanější

U lidí s již existující hypertenzí bylo prokázáno, že kofein dokáže krevní tlak dočasně zvýšit. U lidí s optimálním tlakem se ale ukázal zajímavý jev. Konzumace jednoho až tří šálků kávy denně byla spojena s mírně vyšším rizikem rozvoje vysokého tlaku v budoucnu, zatímco pití více než tří šálků denně riziko naopak snižovalo. Zajímavé je i srovnání se zdroji kofeinu. Zatímco energetické nápoje byly ve studiích spojeny se zvýšeným krevním tlakem, káva riziko spíše snižovala. Vědci to vysvětlují odlišnou koncentrací kofeinu a přítomností dalších biologicky aktivních látek, jako je taurin v energetických nápojích a kyselina chlorogenová v kávě, které mají na krevní tlak protichůdné účinky.

Nižší riziko cukrovky druhého typu

Analyzované studie opakovaně ukazují souvislost mezi pravidelnou konzumací kávy a nižším rizikem cukrovky druhého typu. Jedna ze studií zjistila u žen, které pily tři a více šálků denně, o 27 procent nižší riziko onemocnění ve srovnání s těmi, které kávu nepily vůbec. Jiná studie zaznamenala u lidí pijících pět šálků denně dokonce o 30 procent nižší riziko.

Srdce, cévy a mrtvice

Kofein, respektive samotná káva, se zdá být přínosem i pro srdce. Metaanalýza třiceti studií spojila konzumaci až 3,5 šálku denně s přibližně o 10 procent nižším rizikem onemocnění koronárních tepen. Další rozsáhlá studie využívající data z britské biobanky zjistila, že pití až pěti šálků denně souviselo s nižším rizikem onemocnění srdečních tepen než úplné vynechání kávy, přičemž nejlepších výsledků dosahovali lidé pijící dva až tři šálky denně. Autoři přitom naznačují, že tyto účinky nemusí souviset jen se samotným kofeinem, ale i s dalšími látkami obsaženými v nápoji. Podobný vzorec se objevil i u mrtvice. Jedna metaanalýza zjistila, že lidé pijící tři až čtyři šálky kávy denně měli o 21 procent nižší riziko cévní mozkové příhody.

Shrnutí pro běžný den

Nová zpráva Americké kardiologické asociace tak dochází k jasnému závěru. Rostoucí množství důkazů naznačuje, že kofein v přiměřeném množství škodlivý není, a káva samotná může být dokonce prospěšná. Autoři uvádějí, že spojení dat z rozsáhlých populačních studií i menších kontrolovaných klinických testů podporuje závěr, podle kterého je umírněná konzumace kofeinu či kávy, tedy až 400 miligramů denně neboli zhruba tři až pět šálků, pro většinu dospělých bezpečná a souvisí s nižším rizikem srdečních a cévních onemocnění, včetně ischemické choroby srdeční, mrtvice, srdečního selhání i fibrilace síní, a stejně tak vysokého tlaku a cukrovky druhého typu.

Co ještě zbývá objasnit

Vědci sami přiznávají, že práce ještě není u konce. Bude potřeba přesněji oddělit účinky samotného kofeinu od dalších látek obsažených v kávě, podrobněji prozkoumat i jiné zdroje kofeinu než kávu a zjistit, jak se jeho účinky liší u lidí, kteří již trpí vysokým tlakem nebo jiným onemocněním.

Zdroje pro hlubší bádání

American Heart Association Scientific Statement on Caffeine and Cardiovascular Health

Do oblíbených a komentářů mohou přispívat registrovaní uživatelé.

Komentáře

0